Nieuwste Cache Verbeteringen aan ons CMS

Technische informatie voor echte nerds ;-)

Nieuws van onze Sillicon Vally DudaCMS developers. Ons CMS systeem wordt regelmatig verbeterd en ge-updated. Deze update heeft te maken met de snelheid van de website.
Onze developers hebben alle voordelen even op een rij gezet. We duiken hierbij iets verder de techniek in. Mocht je hierover vragen hebben, kunnen we dat terugkoppelen aan onze developers. Schroom niet: vragen staat vrij!

In de afgelopen maanden heeft ons DudaCMS systeem een nieuwe cacheservice geïntroduceerd in de architectuur van onze runtime-sites.

Een cache is een onderdeel dat snelle toegang biedt tot vaak gebruikte gegevens. In ons geval slaan we gerenderde sites op in de cache, zodat toekomstige verzoeken zo snel mogelijk kunnen worden behandeld. 

Voorheen gebruikten we Redis als onze cache laag. Toen we een nieuwe pagina renderden, hebben we de resultaten in de cache opgeslagen en dit betekende dat het volgende verzoek van de bezoeker om dezelfde pagina snel kon worden beantwoord zonder de pagina opnieuw te renderen. 

Cache wordt bestuurd door een Time To Live (TTL) -parameter die de tijd instelt waarop gegevens ongeldig worden. In ons geval gebruikten we een TTL van 2 uur, wat betekende dat we om de 2 uur de pagina opnieuw moesten renderen. Met deze aanpak bereikten we een verzoek van 50% om het aantal hits op de site te behalen, en onze algemene systeemprestaties in termen van responstijd waren redelijk goed. 

Deze aanpak had echter enkele nadelen: 
Ten eerste werden gerenderde pagina's slechts 2 uur bewaard. Waarom slechts 2 uur?
Dit was het eerste dat we wilden aanpakken met onze cacheservice-oplossing. Toen we de TTL verhoogden tot 5 uur, zagen we een toename in de hit rate, maar dit leidde ook tot een aantal ontruimingsgebeurtenissen in ons Redis-cluster, wat betekent dat het cluster niet genoeg ruimte had voor alle gegevens die we wilden opslaan. Dit liet ons twee keuzes: (1) we konden het Redis-cluster verkleinen; (2) we kunnen besluiten Redis niet te gebruiken voor gerenderde pagina's. 

Ten tweede werden onze runtime-sites onmiddellijk getroffen in het geval van een storing in een van onze servers (veroorzaakt door stromen die CPU-pieken, database-belasting of een andere crash veroorzaken).

Met deze twee nadelen in gedachten, dachten we na over een nieuwe cache-oplossing voor onze gerenderde pagina.

Onze twee KPI's waren om de cachetijd van uren naar dagen te verlengen en het systeem bestand te maken tegen uitval en traagheid, zodat gerenderde sites gewoon zouden blijven presteren.

Wil je ook een krachtige website op Amazon hosting?

Overstappen van redis naar amazon dynamodb
Redis is een in-memory cacheservice. Om de TTL van uren naar dagen te verhogen, moesten we veel meer gegevens besparen, honderden GB aan gerenderde pagina's, wat deze oplossing onpraktisch maakt. 

We hebben besloten om Amazon DynamoDB te proberen als persistentieopslag voor de gerenderde pagina's. DynamoDB is een sleutel-waarde- en documentendatabase die eencijferige millisecondeprestaties levert op elke schaal. 

De gerenderde pagina's zijn opgeslagen op DynamoDB met zijn TTL-functie en het heeft uitstekend werk geleverd. Hiermee konden we de TTL van de weergegeven pagina verhogen van 2 uur naar 1 week. 

Het nadeel van het opslaan van gegevens op een schijf is dat deze veel langzamer is dan in het geheugen. Dynamo is echter nog steeds erg snel en we hebben ook DAX (Amazon DynamoDB Accelerator) toegevoegd, een cachelaag boven Dynamo die ons dezelfde prestaties geeft als Redis voor de cache van 2 uur, terwijl alle bronnen in Dynamo zijn opgeslagen voor een paar dagen. 

Dit loste het eerste probleem op en verhoogde de cache-TTL van 2 uur naar enkele dagen. Niets weerhoudt ons ervan om het tot maanden te verhogen; we zien geen uitzetting in Dynamo en meer gegevens hebben geen invloed op de prestaties. 
Na enige kalibratie behaalden we een hitpercentage van 85% . 
Deze grafiek toont de hitratio van de week.
 
Deze grafiek toont een downtime wanneer onze runtime-servers een paar minuten niet meer reageerden.
Downtime grafiek van onze runtime-servers na een paar minuten zonder reactie

Dedicated servers voor het oplossen van cacheverzoeken
De runtimeserver is degene die reageert op gerenderde sites en alle verzoeken die afkomstig zijn van gepubliceerde sites. Bovendien doorlopen deze servers elke dag nieuwe code. Elke storing in deze servers of elke slechte code die zware berekeningen uitvoert, kan onmiddellijk van invloed zijn op sites, zelfs op gerenderde sites die al in de cache zijn opgeslagen. 

Om dit probleem op te lossen, hebben we besloten om nieuwe servers te maken die gegevens uit de cache zullen leveren. 

Dit is het enige waarvoor deze server verantwoordelijk is en hij doet het zo snel mogelijk. Deze servers zijn volledig schaalbaar en reageren proactief op veranderend verkeer.
Wanneer zo'n server een verzoek voor een bepaalde pagina ontvangt, probeert hij een gerenderde versie van deze pagina in de cache te vinden. Als de pagina bestaat, wordt deze onmiddellijk geserveerd. Anders geven we het verzoek door aan de runtime-server en wordt de pagina weergegeven en in de cache opgeslagen voor de volgende keer dat deze wordt aangevraagd. 

Deze uitsplitsing naar pagina versus renderpagina geeft ons de oplossing voor het tweede probleem. Elke nieuwe code of elk probleem dat met de runtime-server gebeurt, heeft geen invloed op het meeste siteverkeer. 

Toen een dergelijk incident zich voordeed op onze runtime-servers, hadden we een uitstekende gelegenheid om te zien hoe de nieuwe cacheservice ons heeft geholpen.

Deze grafiek toont een downtime wanneer onze runtime-servers een paar minuten niet meer reageerden.
En deze grafiek laat zien dat hoewel de runtime-servers niet beschikbaar waren, de cachelaag de meeste verzoeken diende. 
Dus zelfs als een database crasht of de applicatieservers niet meer reageren, blijft de cache reageren op 85% van de verzoeken.

Verbeteringen in websiteprestaties
Een van de grootste verbeteringen is de reactietijd. Door de uitgebreide TTL en de geoptimaliseerde verwerking van cacheverzoeken, verbeterde de responstijd aanzienlijk.

Hier zijn enkele gegevens om de verbetering te begrijpen.
  • Verzoek aan site zonder cache reageerde om 315ms.
  • Verzoek aan site geladen met onze vorige cache-oplossing reageerde op 30ms.
  • Verzoek aan site die is geladen vanaf de nieuwe cache-dedicated server reageerde op 5ms.
Bijkomende voordelen
Naast de prestaties van de site waren er nog een paar andere voordelen die samenhingen met deze update voor ons cachesysteem, waaronder:
  • Vanaf het moment dat we deze oplossing introduceerden, zagen we een belastingvermindering op onze servers. Runtime-servers die vroeger 100% van het verkeer ontvingen, dienen nu slechts 20% van de verzoeken. 
  • Onze database is minder geladen en minder een bottleneck in onze architectuur voor runtime-sites. Als er een probleem is in de database, heeft dit geen direct effect op runtime-sites.
  • Over het algemeen is het gemakkelijker om prestatieproblemen op runtime-servers te onderzoeken. Voorheen was het moeilijk om de cacheverzoeken te scheiden van de renderverzoeken als we prestatieproblemen hadden in de runtimeserver. Wanneer de meeste verzoeken in runtime-servers betrekking hebben op gerenderde pagina's en niet op gegevens in de cache, is het gemakkelijker om knelpunten en problemen te vinden. 

Wil je meer weten over ons CMS, technische oplossingen en alle website mogelijkheden? Neem dan nu contact met ons op.
Neem contact op
Wat kunnen we leren van Eddie van Halen?
7 oktober 2020
Er is een boel te leren uit de prachtige carrière van Eddie van Halen die helaas te vroeg in 2020 is overleden. Lees er snel meer over!
Juwelier Mulderij heeft een nieuwe website
24 september 2020
Lees meer over hoe een nieuwe website jouw business kan helpen weer vooraan te staan op google.
17 juli 2020
Ons ReturnCMS is uitgeroepen tot leider in de G2's Summer 2020 Grid® Report for Website Builders. Dit rapport is gebaseerd op klant recensies en in het rapport werd opgemerkt dat het CMS voor websitebouwers hoge cijfers kreeg in een groot aantal kenmerken van zakelijke relaties, waaronder "kwaliteit van de ondersteuning" en "gemak van zakendoen", samen met gebruiksgemak, gemak van beheer en installatiegemak.
Haal meer uit je video’s met een betere ROI
door Sander Oord 16 juli 2020
Terwijl bedrijven zoeken naar manieren om hun inkomsten te verhogen, kan het een uitdaging zijn om te beslissen waar hun middelen het beste kunnen worden besteed. En wanneer een bedrijf tijd en geld investeert in marketinginspanningen die weinig tot geen resultaat opleveren, kan het buitengewoon frustrerend zijn om erachter te komen wat te doen. Als het lijkt alsof een bedrijf een muur heeft geraakt waar het niet doorheen lijkt te breken, is alles niet verloren. Worstelend of succesvol, elk bedrijf kan zijn ROI (Return on Investment) verbeteren met video's. Dit is de beste tijd voor video Online video bestaat al sinds de eerste dagen van internet en is gestaag uitgegroeid tot 's werelds meest gebruikte vorm van content. Volgens een onderzoek van Cisco zal video in 2022 (zo niet eerder) 82% van het wereldwijde internetverbruik uitmaken, dus er is nooit een beter moment geweest dan nu, om door de kracht van video te groeien. Met een goed gemaakte video kunnen bedrijven (met name MKB bedrijven) huidige en potentiële klanten helpen de waarde die hun bedrijven te bieden hebben te begrijpen - op manieren die niet kunnen worden bereikt met alleen woorden op een pagina. Video's bieden bedrijven een effectieve manier om klanten beter voor te lichten, visuele verhalen te vertellen die inspireren en de betrokkenheid van klanten aanzienlijk te vergroten met tastbare resultaten. Hoe tastbaar? Momenteel zegt 72% van de bedrijven dat video hun conversiepercentages heeft verbeterd. De juiste video's maken Ongeacht de branche, video is een van de beste tools die een bedrijf heeft om met klanten te communiceren. En elk bedrijf heeft de vrijheid om video's te gebruiken voor alles, van het creëren van algemene merkbekendheid tot het specifiek onder de aandacht brengen van belangrijke producten, diensten, speciale aanbiedingen of cultuur het hangt allemaal af van de behoeften en doelen van het bedrijf. Jij maakt de regels Als het gaat om het maken van video's, zijn er eindeloze mogelijkheden. En zelfs als een bedrijf weinig tijd en middelen heeft, heeft het nog steeds de middelen om boeiende, effectieve videocontent te creëren. Het enige dat nodig is, is een goed onderwerp en een smartphone. Jou opties verkennen Om je te helpen begrijpen wat mogelijk is, hebben we hieronder enkele voorbeelden gegeven van de vele manieren waarop bedrijven content voor video kunnen gebruiken. Als jouw bedrijf nog niet één of meer van dit soort video's heeft gemaakt, is de kans groot dat je serieuze kansen mist om je ROI te maximaliseren. Instructievideo's Instructievideo's zijn een uitstekende manier voor een bedrijf om klanten te helpen genieten van een product door hen te laten zien hoe ze er iets mee kunnen doen. MKB-ers zijn immers materiedeskundigen in hun vakgebied. Wie kan je beter tips geven over het ontstoppen van die hardnekkige verstopping in je aanrecht, dan een echte loodgieter? Wie kan u beter vertellen hoe je je zwembad schoon kunt houden dan een zwembad servicebedrijf? Zakelijke intro's Waarom kijken potentiële klanten naar foto's van een bedrijf op Google? Waarom lezen ze bedrijfsinformatie op Google? Omdat ze niet bekend zijn met een bedrijf en ze proberen er meer over te weten te komen. En er is geen betere manier om een potentiële klant bekend te maken met het bedrijf van uw klant dan door ze te laten zien met video. Als een foto 1000 woorden waard is, zijn video's 1000 foto's waard ... Goede introductievideo's laten kijkers zien wat een bedrijf te bieden heeft en wijzen op speciale goederen of referenties die het van andere bedrijven zouden kunnen onderscheiden. Getuigenissen Getuigenisvideo's zijn een indrukwekkende manier om de waarde die een bedrijf levert aan zijn klanten duidelijk te illustreren. Er zijn maar weinig dingen krachtiger dan het rechtstreeks van een klant horen van de verbazingwekkende (en specifieke) manieren waarop hun leven is verbeterd dankzij het product of de diensten van een bedrijf. Promovideo's Wanneer het tijd is om aandacht te vragen voor iets speciaals, zoals een verkoop of evenement, is een promovideo uitstekend geschikt om de opwinding op te trommelen. Fantastische promovideo's creëren een gevoel van urgentie en enthousiasme over een niet te missen kans. Video Spotlights Een videospotlight is een geweldige manier voor het MKB om een extra focus te plaatsen op iets waar het bijzonder trots op is, zoals de kwaliteit van een product of een sociaal doel dat het ondersteunt. Nogmaals, de inhoud en de creatieve benadering die in de video wordt gevolgd, zijn volledig afhankelijk van het bedrijf. Video is de investering waard Is video een grote investering? Ja, het kan, maar het hoeft niet voor de hoofdprijs. En investeringen in video kunnen lange tijd lonen. Als je de video op zo’n manier vormgeeft, kun je de video voor langere tijd laten meegaan. Overal uw videocontent delen Een ander groot voordeel van video is dat het overal terug kan komen. De videocontent van een bedrijf kan op meerdere plaatsen worden hergebruikt, waaronder sociale media, traditionele media, websites, YouTube, blogs, e-mails en meer. Omdat video zo veel en gemakkelijk wordt geconsumeerd, is het redelijk veilig om te zeggen dat als een video ergens heen kan gaan, dit zou moeten - mits het de doelgroep van een bedrijf bereikt. En als je kijkt naar de verschillende locaties waar een video kan worden gedeeld, wordt het gemakkelijker om te zien waar bedrijven verschillende kansen hebben om meer betrokkenheid, conversies en inkomsten te genereren. Een korte video met veel power Onderschat de kracht van een kleine video op de juiste locatie niet. Studies tonen aan dat een bedrijf, door simpelweg een video in een e-mail te plaatsen, de klikfrequenties met 200-300% kan verhogen ! En blogs met video's trekken 3 keer meer inkomende links aan dan blogs zonder video's. Beginnen Zodra je als bedrijf klaar bent om video's te maken, raden we aan om een professional in te huren als je bureau de middelen heeft om dit te doen. Zorg ervoor dat de videograaf niet alleen gespecialiseerd is in het maken van video-inhoud in het algemeen, maar ook in het specifieke type inhoud dat relevant is voor de specifieke verzoeken van een bedrijf. Een gerenommeerde professional heeft een aantal werkvoorbeelden om te delen, zodat het bedrijf een goed idee kan krijgen van het soort werk dat ze doen. Wij hebben een brede ervaring in diverse soorten van video’s. Bekijk hier onze video pagina. Beste methodes Het is ook belangrijk om bekend te zijn met de beste methodes voor het maken van solide videomarketinginhoud. Hier zijn er een paar om je op weg te helpen: Bijna ⅔ van de consumenten geeft de voorkeur aan videomarketinginhoud die minder dan 60 seconden lang is, dus let op de lengte van de video. Vraag jezelf af hoeveel tijd nodig is en waarom. Bepaal uw doel of beoogd resultaat met de video. Dit zal je helpen ervoor te zorgen dat de inhoud focus en richting heeft. De aandacht van uw publiek is kostbaar. Je hebt maar een paar korte seconden om een impact achter te laten, dus begin krachtig en bel ze om op te treden (bijv. Een site bezoeken, contact opnemen met een teamlid, enz.). Wees voorzichtig met het verkooppraatje. Als een bedrijf te krachtig probeert zijn klanten iets te verkopen, loopt het risico te klinken alsof het geld wil, niet om klanten te helpen. Richt je in plaats daarvan op het aanbieden van een oplossing voor het probleem. Houd het simpel. Overspoel klanten niet met een overvloed aan informatie. Bouw de inhoud van je video eenvoudig op, rond uw sterke punten, en wijk er niet van af. Ga ervoor Door deze tips en informatie in gedachten te houden, kun je ervoor zorgen dat elke video op de best mogelijke manier de juiste boodschap aan het juiste publiek overbrengt. Met meer dan 80% van de marketingprofessionals die video als type-inhoud met de beste ROI en een belangrijk onderdeel van hun inspanningen beschouwen, is het meer dan de moeite waard om in video's te investeren en ze op de proef te stellen.
10 Tips Voor Het Onderhouden Van Een Geweldige Blog
door Sander Oord 16 juli 2020
Heb je klanten die een blog willen? Super goed! Omdat ons CMS-platform een geweldige blogtool heeft die bloggen gemakkelijker, sneller en flexibeler maakt dan ooit. Uitdaging is om de inhoud van de blog actueel en relevant te houden, zodat het de betrokkenheid vergroot en het verkeer naar je website stimuleert. Hier zijn enkele tips die je kan helpen om een interessante, relevante en leesvriendelijke blog te onderhouden die echte waarde toevoegt aan je website. 1. Beschrijf de blog vanaf het begin goed Denk na over waar je over gaat bloggen en noteer het in een paar korte zinnen. Deze beschrijving helpt je op één lijn te blijven wanneer je berichten schrijft en laat je lezers weten wat ze kunnen verwachten. In ons blog systeem wordt deze beschrijving gebruikt in RSS-feeds en voor SEO, dus het is nog belangrijker om het nauwkeurig te maken. 2. Maak een schema Schema's werken. Ze houden je op het goede spoor en gefocust. Ze geven je structuur en doelen. Als je ooit een race hebt gelopen, weet je dat het hebben van een trainingsschema (en je eraan houden) essentieel is voor succes. Stel dus een schema in dat voor je werkt (publiceer een keer per week, twee keer per week, eens in de twee weken) en houd je eraan. 3. Optimaliseer je blog voor seo Een enorme stimulans om een blog aan je site toe te voegen, is om organische inhoud te hebben die bezoekers naar de site brengt (zonder ervoor te betalen). Wanneer je een blog aan je site toevoegt, voeg je nieuwe inhoud toe die organisch verkeer kan genereren, maar alleen als zoekmachines de inhoud opmerken.
De 10 Stappen Van Een Succesvol Webdesignpproces
door Sander Oord 14 juli 2020
Succesvol een website ontwerpen? Het kan! Volg dit duidelijke proces in 10 stappen. Lees snel verder >
door Sander Oord 30 juni 2020
1. Update je schermbreedte Hoe breed is je website eigenlijk? Tegenwoordig gaan we groter en breder op desktop computers. Simpel, omdat de beeldschermen groter worden. Waar we voorheen optimaliseerden voor 960px breed, gaan we nu naar 1200 pixels breed. 2. Update je fonts Een nieuwe eigentijdse font op je website geeft de gebruiker en verbeterde gebruikerservaring. Je content wordt duidelijker leesbaar en je content zal er weer moderner en frisser uitzien. 3. Check je buttons voor een betere indruk Ja, buttons kunnen ook uit de mode raken. Vijf jaar geleden zagen de buttons er nog boxy uit. Randjes erom en nog meer details die we nu niet meer zien. Kies voor moderne buttons met subtiele ronde hoeken. Zodat ze er softer eruit zien. Vermijd outlines. Voeg eventueel een lichte schaduw toe. En check het font. 4. Verfris je header Is je header nog wel up to date? Staan de belangrijkste zaken erin? Heb je een zoek functionaliteit? Bevat je header een call to action? Is je header klaar voor mobile? Is je header zichtbaar als je scrollt? 5. Je hero image, is die nog relevant? Door vaker je hero image te veranderen zorg je voor een frisse look voor de herhalende bezoeker. Zeker als je met aanbiedingen werkt. 6. Herschrijf je teksten Door je teksten te herschrijven maak je jezelf weer meer zichtbaar in de zoekmachines volgens de laatste richtlijnen. En je tone of voice, bekijk die eens goed. Klopt deze nog met dat geen jij wilt zijn? 7. Floating buttons Een button over je content die extra aandacht vraagt voor je nieuwsbrief, contact of een afspraak. Dit maakt je site meer gelaagd en directer. 8. Animaties voor aandacht Op de juiste plaatsen extra aandacht vragen met animaties kan behoorlijk impact vol zijn. Ga eens na waar jij animatie kan toevoegen om zaken beter uit te leggen. 9. Vervang bepaalde content Bepaalde content kan snel veroudert raken. Omdat content ingehaald kan worden door techniek dat helpt bij het duidelijk maken van zaken. Bijvoorbeeld infographics die middels video of interactie beter kunnen werken. Of foto gallery's die beter visueel gemaakt kunnen worden of responsive gemaakt kunnen worden. 10. Testimonials Testimonials zorgen voor vertrouwen. En die zijn tegenwoordig belangrijk om op je site te hebben. Als je nog geen testimonials hebt, dan is het nu de tijd om ze te gaan verzamelen. Als je ze al wel hebt, zet ze op je website. Dan laat jij aan je klant zien dat je betrouwbaar bent. 11. Instagram Ga eens na of jouw doelgroep of je toekomstige doelgroep op instagram aanwezig is. Zo ja, zorg er dan voor dat jij daar ook aanwezig bent. Want ongeveer 80% van de mensen op instagram volgen een bedrijf. Dus waarom niet jouw bedrijf? 12. Check je contactformulieren Zijn ze niet te lang? Zijn ze beschermt met reCaptcha? Staan ze goed geplaatst? Het voordeel van een goed bereikbaar contactformulier is groot. Klanten kunnen snel even een berichtje sturen en zo in contact met je komen. 13. Openingstijden in je footer? Door extra service gericht te zijn geef jij je klant de mogelijkheid in één oogopslag te zien hoe laat jij open bent. Een inkoppertje dat velen laten liggen. 14. Move to mobile! Meer dan de helft van je bezoekers zullen waarschijnlijk via een mobiel naar je website surfen. Tijd om je mobiele website fantastisch te maken! Check je uitlijningen, lopen alle teksten en afbeeldingen netjes uitgelijnd? Zijn je icons en images duidelijk op je mobiel? Heb je een hamburger menu (drie streepjes onder elkaar)? Hoe ziet je witruimte er uit? Is het allemaal leesbaar genoeg? Laad je mobiele website snel in? Dit was slechts het begin :-) Dit waren slechts een paar ideeën die je kunt checken om je website weer strak te trekken. Maar dit is slechts de top van de ijsberg. Zoek je meer tips en tricks? Neem dan eens contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek over het verbeteren van jouw website. We helpen je graag verder.
Wat Is Het Verschil Tussen UI En UX?
25 juni 2020
Leer alles over UI en UX. Twee hoofdpersonen in het webdesign proces.
ReturnApp van de maand: Asana
door Sander Oord 17 juni 2020
ReturnApp van de maand: Asana, productiviteit op afstand. Lees meer over hoe wij Asana inzetten in onze werkzaamheden.
Wat kunnen we leren van Phil Collins? Lees wat heeft Phil Collins te maken heeft met marketing.
door Sander Oord 16 juni 2020
Wat kunnen we leren van Phil Collins? Lees wat heeft Phil Collins en zijn muziek te maken met websites, communicatie en marketing.
Meer artikelen